Ahlan

Photobucket

puteri kesayangan kami

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Thursday, February 2, 2012

fierce mommy?

I m always asking myself whether i m a good mother? whether my daughter deserves what she deserves to get..sometimes i feel that i am very very fierce..hihi..Yeah, i admit, got low-patience disease (ngeh2..)..But sometimes i can overcome it. It's hard for me to get tempered but when someone did something that was very 'over' and cross the line of my patience, i will become tiger! lalala~ especially when someone becomes angry without any valid reason, so do i will repay him/her the same. yeah..hahaha. (*evil)..

ye ye ye..saya memang garang orangnya..tp garang bertempat la. sebagai mak sedara pon saya garang, saya bukan leh sabar tengok anak2 buah berebut2 mainan, menjerit2 menangis manja. ish. tak. saya boleh bersabar kalau rumah disepah2kkan takpe, kalau kain berterabur dek dibuat permainan oleh aufa pon takpe..kalau segala barang di dapur diangkut sampai ruang tamu dan ke bilik saya tak kisah, asalkan JANGAN MENANGIS DAN MENJERIT. waah..itu saya sangat pantang. macamana nak atasi ni? saya pon tak tahu.hihi..saya sanggup lg tengok keadaan sekeliling berserabut dr dengar tangisan dan jeritan kanak2.How???? 

Syukur sangat aufa jarang meragam orangnya.menangis pon tak banyak..jarang la nak menangis kuat2 dan menjerit.. darah tinggi mama aufa ni akan naik kalau dengar dia menjerit2 tak tentu pasal.kalau menangis sakit tu takpe, ni menangis ngada2..sorry..hihihi.. Ada jugak kdg2 die wat perangai, tambah2 lg bile umur dah setahun lebih ni, macam2..sedikit demi sedikit sy belajar untuk bersabar..

saya tak kisah macamana cara orang lain didik anak, macamana cara diorang layan anak..bg saya, ketegasan tu penting jugak kalau tidak anak akan jadi manja mcm ubi keledek..sentuh sikit, uwaaa..tegur sikit, uwaaa.. haha...sesetengah orang cakap, tak payah marah anak, dia bukan tahu ape2..oh, no no no..mula2, tegur dulu..kalau tak dengar tegaskan sikit, kalau tak dengar lg baru marah. sbb, kalau tak marah, sampai bile2 die tak tahu yg benda tu salah..sbb perwatakan aufa yang matang, sy melihat die seolah2 kanak2 yang sudah cerdik.wakaka=D.. tp bukan marah terus ye..pujuk dengan kasih sayang dulu, ketegasan ialah cara no.2 dan marah ialah cara  terakhir.

memanglah, nak jadi ibu ni kena kesabaran yang tinggi. nak layan budak2 membesar, mashaAllah macam2 pe'elnya..skg ni aufa baru umur 1 tahun 6 bulan, ok lagi..nt makin besar macamana agaknya? teringin sangat nak masuk kursus Parenting dengan Mr Hus, tp Mr Hus bukannya suka g tempat mcm tu. Mama aufa minat sangat nak g kursus atau talk mcm tu..huhu.harap2 ada peluang.

Ada baiknya jd garang sekali sekala, supaya anak2 atau anak sedara hormat n respect serta dengar kata. Dalam sesebuah keluarga, pasti ada macam2 perangai mak2 sedara, ada yg lucu, ada yang baik sangat, ada yang penyabar, ada yang garang.. yang garang tu la akan direfer kalau anak2 sedara nakal kan, supaya die dengar kate..haha..contohnya ibunya akan bgtau, " Adik, jangan main pasir, nanti ibu bagitau Mak Long, tahula nanti.." so si anak pon terus tak main pasir sbb tahu maklong die garang,kalau hanya dengan kate2 ibu yang jenis baik hati die takkan dengar jugak sebenarnya. hua hua

yeah. saya garang, tp saya penyayang *wink2* =p

No comments:

Post a Comment

mutiara berharga