Ahlan

Photobucket

puteri kesayangan kami

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Wednesday, September 19, 2012

Tipah Tertipu lagi - Motip penjual Water Filter???

Assalamualaikum..

he2, curi masa sikit nak ngumpat neh.

*ups*

Petang td sampai umah kul 4.30 sekali ngan Aufa.balik2 salin baju bagai terus masak2 untuk dinner, tengah lapo..so,masak2, makan same2 ngan Aufa dan Mr Hus..tapi mama aufa memang spesies lambat siap makan, so diorang dah siap, saya still makan lg.hehe.

Tengah tinggal sesuku makanan lam pinggan, bunyi orang ketuk pintu. Mama aufa semangat nak bukak sbb ingat ke Posmen hanta barang yg kami order on9 baruni. Tengok ikot lubang pintu, nampak sorang perempuan umo dalam 25-an pakai Uniform, pegang kertas bagai. Lam hati terdetik, ni penjual ke, poswomen ke, sape..Pastu cepat2 pakai tudung dan bukak pintu.

Perempuan tu (lagak mcm pegawai SYABAS) tanya:-
"Salam kak, pagi td pukul 10 ada pegawai datang check kualiti air tak?"

bile die tanya mcm ni, sah2 benda pertama yang masuk lam kepala saya bahawa die mesti wakil Syabas atau Indah Water datang nak check..myb government punya kot sbb pakai unoform bagai..

pastu mama aufa explain yang kami takde kat rumah sampai tengahari sbb keje dan study. Then die mintak izin nak check air di air paip. saya mintak die tunggu jap sbb nak gtau husband, then die gtau balik, "takpe, tak perlu bgtahu suami, saya nak ambik air dari sinki shj untuk test.."

saya reply balik, "takpe2, tunggu jap ye sy gtau suami sy.." (mestila kena gtau suami kang tibe2 die masuk suami sy tak tahu mana leh..) then saya tutup pintu. Haha.. saya gtau suami cakap ada orang nak check kualiti air boleh bagi masuk tak? dan saya minta suami bukakan pintu cz saya nak makan tak habis lagi nie..mase tu lak aufa nangis ..jd uruskan aufa jap..

Pastu suami sy bukakan pintu, bg die masuk dan die ambik 2 botol kecik sample air. 1 dari air paip terus, 1 lagi dari air tapisan kitorang. Ala water filter cap Giant yang murah je dlu kami beli sbb air kat umah ni berkarat awal2 masuk dulu.

Suami sy cakap ingatke lepas amik air die nak terus keluar g test kat luar je tapi budak pempuan ni mintak izin nak duduk kat ruang tamu jap. best je die wat mcm umah sendiri tahu. Die cakap, "jap ye, saya duduk sini jap nak test air." mase ni kami heran dah apesal nak sampai kami tengok ke die test..die test depan2 kitorang dengan segala alatan2 botol2 dah mcm eksperimen kimia mase saya sekolah menengah dulu da pon. Sambil buat tu die explain bla2..klorin semua bla3...sampai saya pon pelik betul ke die orang Syabas or Indah Water?

Benda terawal die tanya ialah saya keje ape? dan suami keje ape? Kami dah heran sbb apehal tetiba masuk bab keje kan...

Jeng2. air yang die letak td pas campo2 bertukar warna dari putih jd hijau dan kuning. Then die sah2 cakap air paip rumah ni tak selamat coz ada kandungan klorin sangat tinggi. Pastu die start dengan belek fail setebal 5 inci yang die bawak depan kami, dan tiba2 explain kesan2 klorin dalam kehidupan seharian..penyakit darah tinggi, buah pinggang, penyakit kulit etc.. die tunjuk keratan2 paper orang sakit buah pinggang, pinggang rosak, penyakit lain2..mase ni kami dah start pelik takkan orang syarikat air sampai mcm ni. Mr Hus dah malas nak layan then Mr Hus masuk bilik bawak aufa...tinggal la saya sorang2 kat ruang tamu dengar 'ceramah' free akak sorang ni. Saya cuba cut, sbb saya makan pon tak habis lagi tp MashaAllah, die cakap memang NON-STOP, saya nak menyelit die sambung, saya takda peluang nak bercakap langsung!..

Lepastu die tanya sy soalan mcm2, pasal pernah beli air dr peti yang besar yang letak syiling tu kan, saya ckp tak pernah, die explain bla3..saya usaha...usaha sangat2 sampai saya cakap "takpela kak..", saya nak tanya sangat2 akak ni datang buat ape??? tapi tak tergamak.. then die tak berhenti2 explain pasal penyakit sampai saya muak. Macam la kite tak tahu kesan penyakit buah pinggang kena dialisis menelan belanja berpuluh2 ribu etc..die duk explain benda tu je. Bile die belek2 fail yang penuh dengan keratan akhbar apsal penyakit2, saya belek fail die dari belakang, die macam terkejut tengok tindakan "kurang ajar sikit" saya buat.hehe. Ye la, sbb die tengah explain satu2 start awal muka surat fail tu, saya g belek belakang terus kan. Then i discover something, tetiba tengok keratan Testimoni pengguna, Pastu surat kelulusan..Promosi bagai..saya dah mula tahu yang die ni adalah peniaga, bukan orang dr Syabas or Indah water..Heran saya..nape dr awal tak gtau yang die nak jual water filter jenama XXX.. saya dah fed up, saya stand UP, mase ni die tengah duduk bersila lagi.

 Saya BANGUN BERDIRI dan cakap "takpela kak,saya baru balik kuliah ni, banyak keje ni.."die still buat tak tahu duduk bersila situ dan duk pot pet pot pet sampai saya rasa die ni takde sensitivity langsung. Then tetiba die sebut pasal bahaya water filter yang ada dalam pasaran skg termasuk BIO-Aura. Jadi saya refute balik sbb abang dan kak ipa saya guna BIO-Aura..die cakap dalam tu berulat la, bakteria banyak mcm2..then saya tanya balik bukanke Bio Aura guna Teknologi NANO iaitu teknologi Jepun yang canggih untuk menghasilkan air berkualiti dan selamat diminum? Then die nampak pucat dan cakap bahaya..bahaya..penyakit..benda2 tu je die duk ulang, then die kol Supervisor die untuk naik umah saya. Mase ni saya fed up then cakap tak payahla kak, saya bz sekarang. Saya explain yang saya nak solat Asar sebab dari balik UIA tadi saya terus masak dan makan dan skg saya nak SOLAT, jadi saya mintak die keluar dengan cara baik, tahu ta die jawab ape? die jawab "ok, takpe, boleh2, Puan solat la dulu, saya tunggu.." Heyy...memang takde sensitiviti langsung kan, saya bukan nak mintak izin die nak solat sbb ni umah saya, saya cakap nak solat sbb nak suh die keluar cepat2. ish2. takkanla kite masuk bilik, die duk terkebil2 kat ruang tamu lelama.

Die still rilex bersila dan  die kol jugak supervisor die ajak naik umah kami.. Saya masuk bilik dan mintak suami saya keluar (sbb die tegas sikit, saya ni jenis tak sampai hati..hihi). Suami saya keluar terus tanya, " Ni nak jual barang ke? Kalau nak Jual maaflah kami taknak beli, kami nak keluar sekarang,"

Then 2 orang tu (termasuk supervisor die) terkulat2 cakap "kami bukan nak jual barang, kami nak pastikan semua orang dapat air yang berkualiti dan bebas penyakit..jadi kami nak bagi servis untuk rawat air.." (kononla kan??)

Pastu yang sorang yang banyak cakap td sambung cakap lagi dan tanya suami saya dan saya pasal mineral water beli yang warna penutup ape etc..pastu terangkan pasal RO (reverse Osmosis)-tak payah beli yang RO sbb takde garam mineral bla3, mase ni saya naik angin dah then saya CUT off explanation die, saya explain balik pasal RO yang pernah saya belajar mase ambil Biologi SPM dulu..saya bgtau yang RO takde garam mineral sbb tu hanya digunakan oleh pihak hospital untuk cuci buah pinggang pesakit sbb pesakit ginjal tak boleh proses garam mineral lagi tp orang lain yang sihat eprlukan garam mineral sbb basic dalam nutrition. Terus die senyap. Mr Hus pon bulat mata coz die tak tahu saya tahu. Haha. Then diorang dah senyap, pastu saya tanya macam Mr hus tanya, akak2 nak jual water filter ke? Then diorang sengih2 dan cakap kami bukan nak meniaga, kami cuma nak advice kalau beli air beli jenama XXX dan XXX...."  saya malas nak dengar lagi panjang, saay cakap je "Maaf kak2, kalau boleh akak2 balik dulu coz saya nak sembahyang asar dah lewat ni.." (nada yang agak keras), then salah seorang dr diorang cakap, "boleh2, .." then FINALLY diorang bangun (which is Mr Hus dan saya dah lama bangun) dan salam, pastu terus keluar.. nampak muka stress sebab terkantoi. Huh.

Lastly diorang balik jugak..tanpa sempat nak promosi Water Filter jenama XXX yang saya belek dalam fail sbb dah terkantoi  yang diorang nak meniaga..

Patutla bile masuk je pas ambik air benda awal tanya ialah kami keje ape...kan??orang bisnes ni mesti nak tahu keje kite ape sbb nak tahu income untuk die promote barang die. ceh. geram betul tertipu lagi. Buang masa dekat sejam jugak petang tadi. tensen tensen.

Jadi lesson that i've learnt today (both of us do)-

1) Kalau nampak orang mcm pegawai nak check air, kena tanya balik die dari agensi mana, kalau die bgtau nama agensi, check ID government. Kalau bukan Govn, sile suruh diorang Chow..

2) Buat tak tahu je kalau orang2 mcm ni ketuk pintu. Nampak je cakap banyak, sah2 sellers..

3) Jangan lembut hati sangat mcm mama Aufa, bertegas sikit dan suruk diorang keluar cepat2 lepas dah discover terkantoi. Mama aufa lembut sangat cara nak suh diorang keluar (bak kata Mr Hus la...) sbb tu diorang buat tak tahu je.. hehe..ala, nak wat macamana, saya tak sampai hati.hihiiiii.

4) Last but not least, jangan tertipu lagi mcm saya..hehe.nasib baik tak terkena lagi..tp dah terrrbuang masa kan...T_T.

No comments:

Post a Comment

mutiara berharga