Ahlan

Photobucket

puteri kesayangan kami

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Monday, September 17, 2012

saya dan anak saya kini=)

Assalamualaikum wbt..


selamat hari 1 malaysia kepada semua. bestnya cuti.hihi. Cuti2 mcm ni la leh luangkan masa bersama family^^, best best. Seronok la duk negara Malaysia, Taipusam cuti, wesak cuti, krismes cuti, raya cina cuti, deepavali cuti, cuti raya, cuti2 malaysia..yiihaaa (feeling2 foreigner la sangat kan.hihi) Ups. mengundi pon nati kite cuti. dah check tak ngundi katne? saya ngundi kat kelantan, suami ngundi kat kedah..so how...? terpaksa la aufa pilih nak ikot sape untuk balik mengundi *semesti mama* haha=D

Yeah=) semester baru dah start minggu ni. saya ambik 18.5 credit hours sahaja, nak tambah lagi tp clash kelas lak. so terpaksa mcm tu je. takpela, nt final sem depan ada lagi baki 5-6 subjek. Hiii..tak sabo nye nak habis. Walopun kelas baru start tp letihhhhhh sesangat dah..minggu add drop mmg bz..tambahan kalini kelas start lewat2, jd habis nya dekat kul7..balik jem..maghrib sampai umah, siap2, ngajar budak2 mengaji..baru sempat makan. masak memang dah sekali sehari dah, kecuali hari Selasa khamis balik awal sikit leh masak 2 kali.

Sebenarnya cadang nak stop ngaja mengaji, tapi rasa sayang sangat kat budak2 ni..parents diorang pon mintak terus ajarkan lagi sbb dah takde sesape nak aja kawasan ni..kesian lak diorang kalau tinggal quran mcm tu..last2 fikir, kalau kita tolong orang belajar Kalamullah, nanti Allah tolong kite balik..lgpon saya mengajar tanpa letak yuran pon, sesape nak belajar datang je, bayar tak bayar saya tak kisah..penat pon, xpe..sabar..sbb Allah akan balas dengan ganjaran yang baik..mcm tu la saya pujuk hati saya walaupun kadang2 penat bagai dengan anak lagi..kan Rasulullah pernah bersabda "Khairukum man ta'allamal Qur'an Wa'allamahu"maksudnya..sebaik2 dari kamu ialah orang yang mengajarkan Quran dan mempelajari Alquran. InsyaAllah..Kalau ikut, sem lepas credit hours saya lagi banyak..subjek saya ambik 8 subjek sem lepas, assignment berbukit2..tapi jarang sangat saya miss aja kelas ngaji budak2..walaupun kdg2 saya rasa mcm takut tak sempat nak study, tp Allah tolong saya..dalam masa yang mcm tu pon, Allah hadiahkan saya pointer yg cemerlang sem lepas, dengan anugerah Dekan yang dirindu2 sbb dah 2 sem terlepas pointer dekan..hee..jd saya rasa benarlah, jika kita bantu agama Allah, Allah bantu kita balik.=)

Gitulah=)

method kelas ngaji saya saya ubah sikit demi sikit. Awal2 belajar Iqraa' atau Quran shj, pastu tambah modul belajar Asas solat..pastu skg sudah tambah belajar menulis jawi dan setiap minggu ada pertandingan mewarna lepas siap baca Quran dan belajar solat (untuk kanak2 5-8 tahun). Bile kelas fun & ceria, saya rasa happy sangat.sampai aufa pon join jugak mewarna.hehe. Untuk kakak2 yang dah sekolah menengah takde lak pertandingan mewarna..dulu lepas mengajar Quran saya sempat ajar Pendidikan Islam Tingakatan 2-3 satu tajuk setiap hari, tp sekang budak2 makin bertambah..sian kakak2 belajar ngaji je.hehe.mcm saya cakap, saya tak kenakan bayaran..ikot seikhlas hati, asalkan ada improvement dalam pembelajaran agama diorang insyaAllah itu yang kite harapkan^^,

Eh. esaimen sem ni pon dah ada lecturer bagi tajuk. heee..tu yang bz sikit tak terupdate pon blog. sian anonymous tertunggu2 *perasan saya nie.haha* saya pon rindu anonymous *tetiba*  Lecturer dah bagi email sebuah novel bahasa Inggeris tajuk "Love in a Headscarf" written by Shelina..due esaimen next week..lepas baca novel setebal 283 muka surat ni, kena kaji dan tulis esaimen..jeng2..pastu analisis dr sudut perspektif Islam beserta dalil dari Quran dan Sunnah=D Macam tu la pelajar sastera dan Linguistic, subjek kami penuh dengan analisis..analisis..analisis...tp best=) sbb kdg2 kite dapat discover something new^^,

Perihal anak kesayangan kami, Aufa yang solehah pula..dah masuk 2 tahun 1 bulan..







Makin bulat ini budak..suke betul makan, sampai saya pon suke tengok die makan. Kdg2 kalau malas nak masak lauk kat die, bg nasi dengan kicap pon die makan dengan lalu.haHa. *malas tak saya??* Tp jarang la, sat g anonymous kate saya dera anak lak bg nasi dengan kicap je... bangun pagi2, perut anak je saya fikir dulu, perut baba die takpe sbb on diet..*ups*...hEee..anak saya suka sup, ayam masak lemak, ayam kicap, ayam kuning..semua die makan..kecuali benda pedas, kalau taruk lada sikit dah takleh suap die kang melaung2 beliau.he..pagi2 saya ajar die breakfast sejak kecik lagi, celik je mata, kul 7 ke, makan la roti ke, biskut dulu, sambil2 saya g tanak nasi..sampai skg pon memang tak miss breakfast..cz breakfast kan penting utk memulakan hari yang ceria^^, cewah..jd skg kena kat saya balik, sbb kalau aufa bangun pukul 6 pagi pon, die mintak nasik.."mama, nak nacik."..Aloo anak mama.....*pengsan*

Bile anak masuk 2 tahun, mcm2 dah pandai buat..dulu tak tahu bukak zip atau penutup bekas..skg..ya ampun....selalu hilang pen2 mama sbb die dah pandai bukak zip pencil box..jd nak tak nak sorok je pencil box tempat tinggi2.huhu. Tong beras pon pandai bukak dah skg, masa saya masak2, die korek beras letak lam box basikal, pastu tabur2 mula dari dapo sampai la ruang tamu. Ada mama kisah? takdo.. mama tak kisah aufa nak teraburkan barang sane sini, yang penting tak kacau mama.hihi. Bawang2 putih bawang merah ada lam bilik ke bawah kerusi jangan terkejut sbb tu keje anak dara saya.haha. Benda2 mcm ni saya langsung tak marah sbb bukan kotor pon..kalau sampai bukak pampes berterabur najis tahi merata2 tu saya marah sbb fikirkan kesucian sbb nak solat etc..anonymous tegur2 lam komen katenye saya tak patut marah anak  umo 2 tahun sbb buang pampes sampai tahi merata2 seluruh rumah dengan bau yang busuk, katenye cara tu tak betul, saya pon teringin belajar cara yang betul dengan anonymous tp tak tahu name die sape.hehe..Tp percayalah, sampai skg anak saya tak melakukan perkara tersebut dan hanya buang pampes sendiri bile masuk toilet. So, berkesan tak?? Kalau setakat die lompat2 kerusi, teraburkan baju2, main gandum, main beras, selerakkan dvd, selerakkan buku, saya setakat kenyit mata je, memang nature budak2..kalau nampak bahaya sikit cubit je sikit.hee..kalau main letrik ye saya marah sbb benda bahaya.kalau berak merata ye saya marah jugak sbb melibatkan kesucian untuk ibadah. Tercabutt wayar la kan kalau saya nak tepuk tangan puji2 anak kalau die buang pampes sampai tahi merata2..tak tahu la kalau anonymous memang mcm tu.hahoo.. *ups*

*eh. pehal rindu anonymous nie?heee..myb sbb die takleh komen dah kot..* alamak. miss u* =) sile muntah

Anak saya pon suka jenjalan *mcm mama die*, sudah pandai ajak mama g Giant, "mama, nak g Giant" ayat yang sebijik2 keluar jelas dari mulut die. kdg2 mama/baba terkejut sbb setiap hari die construct ayat baru. mcm td baba pura2 cubit mama, mama pura2 nangis depan aufa, aufa datang cubit baba die balik dan cakap "Apo ni baba ni..ha..wat mama.." kalau mama pura2 nangis lagi die cakap "cian mama.." Hee..kdg2 ayat die bina sangat lawak. dan kdg2 mama misinterpret ayat aufa.. ada sekali dalam kereta aufa sebut "nak duk kacit", mama tak faham, mama tanya, "aufa nak nasik..?" aufa jawab balik, "bukan, nak duk kacit.." mama tak faham lagi, dan mama angguk2 je, pastu aufa tension sbb mama tak peduli, last sekali die tunjuk carseat die kat tempat duduk belakang dan sebut kuat2, "nak duk kaaa cit"(ala2 mengeja) baru mama faham = nak duk Carseat. Haha.

em..ape lagi ek pasal aufa..suka berus gigi kot, tambah2 lagi skg mama belikan berus gigi princess baru, khas untuk budak2 umo 6 bulan-2 tahun, sangat soft, die suke guna, masuk bilik air je mintak berus gigi, dan dah pandai kumur sendiri. Anak pempuan kan, tengok mama lipat baju mula la nak lipat jugak, tp skg die tak kacau dah baju kite lipat, die lipat baju die, of kos la tak cantik kan tp leh puji la.haha. Aufa memang suka tolong mama simpan baju dalam almari, tersenyum mama ada assistant nie.hehe.=) dan aufa skg pandai jaga baby, seriously, saya pon tak tahu melainkan nenek pengasuh die yang cerita. Katenye, kalau baby nak tido buai die akan dodoikan.. mase g lawat baby Insyirah anak kawan memang nampak sifat "kekakakan" (ye, ini perkataan saya buat sendiri) aufa. Die sentuh pipi baby tu slow2, pastu sayang2, pastu dei g check pampes baby.haha. pandai lak anak mama..=)
Aufa ambik topi baby, pastu pakaikan kat kepala die..hee..then die main je ngan baby tu. pandai lak die acah2 budak kecik ni^^,




Minggu lepas jugak mama potong lagi rambut Aufa, sbb nampak mcm panjang balik, die pon garu2 je tengkuk sbb skg musim panas kan, asyik peluh je..so, dah potong pendek.hehe. Balik2 baba terkejut tengok rambut aufa dah pendek, nampak kiut je mama potong. jeng3x..haha *perasan lagikk*

                          rambut aufa mama potong ala2 pelakon korea .. haha=D



kan kan kan..dah lama tak hapdet, sekali...terrrrpanjang lebar lak.seolah2 bekal sebelum buat sarang labah2.hihi...
Ok, sekian shj laporan kalini..bay bay..^^.

3 comments:

  1. Alhamdulillahh uolss ajar orang ngaji dapat pahala. **ni anym tu tak komen pulak kann??
    Takkan semua segala amal ibadat kebaikan yang kita buat nak citer kat orang kann?? tiba2 time orang buat salah terus komen hentam. Motippp dengki??

    ReplyDelete
  2. Kejap je rasanya....dah besar aufa ye :-) mmg seronok tgk anak membesar depan mata...mg solehah sokmo

    ReplyDelete
  3. Kak Ilot- Hiii..alamak,takpe ke citer nie, sat g anonymous cakap tak Iqlas lak.Haha..tetiba mama aufa rindu die..=p

    Kak Ina- Alhamdulillah, kejap kan..pejam celik pejam celik dah besar panjang=)Aufa dah besar, maknanya kak auni lagi besar..tak lama lg kak auni masuk sekolah, aufa pon masuk nursery study pulak^^,

    ReplyDelete

mutiara berharga